Hvem er Charity Ekezie?
Charity Chiamaka Ekezie er journalist, influenser og innholdsskaper. Hun studerte massekommunikasjon i Nigeria før hun jobbet på en radiostasjon i tre år.
I likhet med andre nigerianere som grep til sosiale medier for å unnslippe kjedsomheten under korona-nedstengningen, begynte Ekezie å lage kreative videoer og dele dem på nett. Før TikTok ble populært i Nigeria, hadde hun allerede i flere år laget informativt innhold på Facebook og YouTube (hvor hun har nærmere én million abonnenter).
Hun ble kjent da hun deltok i en TikTok-trend som presenterte de tradisjonelle klesdraktene fra ulike afrikanske land. Videoen hennes gikk viralt. Det skyldtes ikke bare de vakre klærne hun viste fram, men også uprovoserte angrep fra ikke-afrikanere som hånet den afrikanske bakgrunnen hennes. De stilte spørsmål som antydet at Afrika er et kontinent (noen trodde riktignok det var et land) som mangler ressurser, teknologi og moderne fasiliteter.
Da begynte hun å lage sketsjer som besvarte disse uvitende spørsmålene, og brukte humor for å latterliggjøre dem. Jo flere spørsmål hun ble stilt, desto flere videoer produserte hun. Sketsjene hennes lærer opp ikke-afrikanere som snakker ned eller sterotypiserer afrikanere uten verken å ha vært i verdensdelen eller satt seg inn i livene til de som bor der.
Hva handler TikTok-sketsjene hennes om?
Ekezie spiller ut morsomme svar på reelle spørsmål som blir stilt av ikke-afrikanere på SoMe-kontoene hennes.
Selv om hun tilsynelatende aksepterer disse stereotypene i sine opptredener, blir de tilbakevist av handlingene hennes, som stiller negative holdninger til skue. For eksempel, da hun ble spurt om det finnes godteri i Afrika, svarte hun at det faktisk ikke finnes godteri i Afrika – afrikanere kysser bier og suger honning fra dem når de vil ha noe søtt å spise. Det gjør hun mens hun står foran et bord fullt av godteri og spiser litt.
Hun gir morsomme forklaringer på hvordan afrikanere kan lukte godt uten parfyme, bo sammen med ville dyr, drikke spytt i stedet for vann, eller reise lange avstander til fots. Hun forklarer at rent vann, biler, fly eller asfalterte veier ikke finnes på kontinentet – samtidig som hun står ved disse tingene.
Et vanlig spørsmål hun får, er om det er trygt å dra til Afrika. I en TikTok innrømmer hun at Afrika slett ikke er trygt. Faktisk sier hun, mens hun ser nervøst rundt seg, at en løve går rundt i nærheten av henne mens hun snakker. Hun råder folk som vil besøke Afrika til å be om «usynlighetskrem» ved «den afrikanske grensen», så ville dyr ikke skal se dem.
Slik bruker Ekezie sarkasme, hvor hun åpenbart mener det motsatte av hva hun sier, som et viktig verktøy for å tilbakevise negative stereotypier. Det kan være en skarp form for humor.
Svarene hennes ser ut til å bekrefte spørsmålsstillernes ville forestillinger, men avslører i realiteten at spørsmålet er absurd – og dermed fortjener et absurd svar. Latteren fra publikum i kommentarfeltene – spesielt fra de afrikanske følgerne – får de naive spørsmålsstillerne til å skjønne hvor meningsløse stereotypiene og misforståelsene deres egentlig er.
Hva er din analyse av Ekezies bruk av sosiale medier?
Min studie ser på Charity Ekezies TikTok-opptredener som viktige bidrag til det pågående arbeidet med dekolonisering. Det vil si at de reverserer skadevirkningene av kolonistyret og de europeiske synspunktene som har blitt påtvunget Afrika.
Også før sosiale medier var flere kjente kulturprodusenter opptatt av å imøtegå lignende langvarige forsøk på å demonisere Afrika. Blant disse kan jeg nevne den nigerianske forfatteren Chinua Achebe, den botswanske akademikeren Peter Mwikisa, den britiske dramatikeren Robin Brooks og den nigerianske forfatteren Chimamanda Ngozi Adichie.
Det som er oppsiktsvekkende med Ekezies strategi, er humoren i den. Jeg analyserer et utvalg av TikTok-videoene hennes for å vise at hun har en mindre konfronterende og mer underholdende tilnærming. Hun avkrefter ignorante oppfatninger på en leken måte, hvor det er spørsmålsstilleren selv som blir gjort til latter. Dermed snur hun opp ned på rollene.
Hun får fram at folk som faktisk ikke vet noe om kontinentet, bør skaffe seg basiskunnskap før de offentliggjør sine synspunkter. Men komikken hennes har også større rekkevidde. Hun bruker et svært tilgjengelig medium til å avvise misforståelser og rette opp oppfatninger om afrikaneres faktiske livserfaringer. Jeg kaller det en form for politisk avvisning. Hun nekter å akseptere stereotypiske narrativer hvor afrikanere settes i bås som barbariske.
Hvorfor er dette viktig?
Ekezies opptredener er viktige fordi de stopper bevisste forsøk på å demonisere Afrika og afrikanere. Når slike uprovoserte og kunnskapsløse angrep får stå ubesvart, stivner de og blir til gjengse forestillinger.
Disse forestillingene forenkler kompleksiteten ved livet i afrikanske land og reduserer mennesker til stereotypier. Kommentarene til mange av ikke-afrikanerne som engasjerer seg på SoMe-kontoene til Ekezie, viser at de ikke engang vet at Afrika ikke er et land, men verdens nest største og nest mest folkerike kontinent, bestående av hele 54 ulike land.
Dette får en ekstra betydning fordi Ekezie er del av en bølge av pan-afrikansk innhold på sosiale medier, hvor mange av de ledende stemmene tilhører afrikanske kvinner. Angella Summer Namubiru fra Uganda, for eksempel, lager lignende innhold som Ekezie.
Disse nye TikTok-stjernene produserer spissede politiske perspektiver som går imot utbredte negative framstillinger og forestillinger om Afrika – og viser i stedet kreativiteten, gleden og kompleksiteten ved afrikanske liv.
Opprinnelig publisert 25. desember 2024 av The Conversation