Afrika.no Meny
LHBTIQ+ rettigheter

#KillTheBill- kampen mot anti-LHBT lov i Ghana

FOTO: Romy Arroyo Fernandez. NTB

I januar 2021 et LHBT-ressurssenter åpnet i Accra, knapt etter en måned, etter sterke motstand fra politikere og kirkelige organisasjoner, kastet politiet de som jobbet i resepsjonen ut av lokalet. 11 mars, 2021 et parlamentsmedlem fra opposisjonspartiet National Democratic Congress sammen med 7 andre introduserte et lovforslag "Promotion of Proper Human Sexual Rights and Ghanaian Family Values ​​Bill.» Lovforslaget vil blant annet øke straffene for LHBT personer, og tvinge alle borgere til å anmelde LHBT personer til myndighetene. Lovforslaget foreslår også å forhindre journalister fra å produsere innhold som anses å være sympatisk for LHBT personer og støtter konvertering terapi – en praksis FN har sagt kan føre til tortur.

Rightify Ghana, en organisasjon som trener advokatfullmektiger og tar seg av individer med HIV. I tillegg til å kjempe for LHBT-rettigheter er blant organisasjoner som risikerer å bli nedlagt hvis lovforslaget blir vedtatt. Rightify mener at lovforslaget er et populistisk triks for å distrahere kristne og andre velgere fra de virkelige problemene som politikere ikke har klart å fikse, blant annet korrupsjon, arbeidsledighet og dårlig infrastruktur.

Derimot, The Christian Council of Ghana, som inkluderer anglikanere, metodister og presbyterianere, og Ghana Pentecostal and Charismatic Council (GPCC), en paraplyorganisasjon for 200 kirker, kom ut med en felles uttalelse som støtter lovforslaget. De oppfordret parlamentet til å vedta lovforslaget og president Nana Akufo-Addo til å signere det.

Homofobi er en koloniarv

Religiøse organisasjoner og tilhengere av homofobiske lover i Afrika bruker ofte argumentet om at homofili er en import fra Vesten som fremmer en vestlig agenda. Dette er en vanlig misforståelse. I århundrer, hadde det afrikanske kontinentet en helt annen holdning til seksuell identitet og kjønnsidentitet. I ingen afrikanske land før koloniseringen ser vi noen forfølgelse av LHBT-individer på grunn av deres seksualitet, og heller ingen anti-LHBT-lover. For eksempel, Igbo- og Yoruba-folkegrupper, hovedsakelig funnet i dagens Nigeria, tildelte vanligvis ikke kjønn til babyer ved fødsel, og ventet i stedet til senere i livet. Dagaaba-folket i dagens Ghana tildelte ikke kjønn basert på babyens anatomi, men energien en presenterer. I 1533 da kong Henry VIII signerte Buggery Act i England, en lov som kriminaliserte sex mellom to menn, fantes det en åpent homofil monark, kong Mwanga II av Buganda, i dagens Uganda, som jobbet aktivt for å motarbeide kristendom og kolonialisme.

Forskning har vist en direkte sammenheng mellom land som tidligere har vært under britisk styre, og land som fortsatt har homofobiske og/eller transfobiske lover i sine grunnlover. Botswana avkriminaliserte nylig homofili og erklærte at anti-LHBT-lovene er en britisk import og ble utviklet uten samråd med lokalbefolkningen. Land som tilhører Commonwealth utgjør 25 prosent av verden, men de utgjør uforholdsmessig hele 50 prosent av land som fortsatt kriminaliserer homofili. Dette gjenspeiles i frankofile nasjoner hvorav 54 medlemsland, bare 33 prosent kriminaliserer homoseksualitet, sammenlignet med 66 prosent av Commonwealth-landene. Frankrike opphevet sine anti-LHBT-lover etter den første franske revolusjonen i 1750, to århundrer før britene i 1967.

Ghana i likhet med Botswana er en tidligere koloni av Storbritannia og om lovforslaget vedtas, vil det bremse utviklingen av fremskritt som har blitt gjort andre steder på kontinentet.

Hva vil vedtakelse av loven føre til?

Den vest afrikanske nasjonen – ofte ansett som et regionalt eksempel på demokrati vil bryte konvensjon mot tortur og annen grusom umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff og den internasjonale konvensjonen om sivile og politiske rettigheter. Ghanas grunnlov fra 1992 og internasjonale menneskerettighetsinstrumenter støtter retten til ytringsfrihet, retten til å møtes, og retten til å organisere seg. Grunnloven forbyr sensur av medier og dette lovforslaget vil forby publisering av LHBT innhold, inkludert rapporter om forbrytelser mot LHBT personer. Dette gjelder også sosiale medier; loven vil ta fra konstitusjonelle rettigheter til ytringsfrihet, samt. retten til verdighet og privatliv.

HIV-programmer rettet mot nøkkelpopulasjon drives av lokalsamfunnsbaserte organisasjoner som for det meste er ledet av de som ofte er direkte berøres- vis lovforslaget forbyr dem fra å operere seg og forbyr andre å registrere seg, vil LHBT personer ikke ha tilgang til helsetjenester, som er en konstitusjonell rettighet, i tillegg til å gjøre det mye vanskeligere å bekjempe HIV/AIDS og andre seksuelt overførbare kjønnssykdommer.

Hva er vår rolle?

Over hele verden, har land som har hatt fremgang i sine LHBT-rettigheter fått det til på grunn av det harde arbeidet, organiseringen og ledelsen til lokale LHBT-grupper og lokalsamfunn. Dette er en kamp som må ledes av lokale LHBT-miljøer som vet best hva de trenger og hvordan de skal kjempe for det. Vi som verdensborgere bør støtte dem på deres egne vilkår slik at vi unngår å tilrettelegge for å legitimering av deres argumenter om vestlig homopropaganda.


Har du spørsmål eller synspunkter på denne artikkelen? Vil du skrive for oss? Ta kontakt med redaksjonen: rahwa@afrika.no



Algerie Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Kamerun Kapp Verde Den sentralafrikanske republikk Tsjad Komorene Kongo-Kinshasa Djibouti Egypt Ekvatorial-Guinea Eritrea Etiopia Gabon Gambia Ghana Guinea Guinea-Bissau Elfenbenskysten Kenya Lesotho Liberia Libya Madagaskar Malawi Mali Mauritania Mauritius Marokko Mosambik Namibia Niger Nigeria Kongo-Brazzaville Rwanda São Tomé og Príncipe Senegal Sierra Leone Somalia Sør-Afrika Sudan Sør-Sudan Swaziland Tanzania Togo Tunisia Uganda Vest-Sahara Zambia Zimbabwe
Afrika
Algerie
Angola
Benin
Botswana
Burkina Faso
Burundi
Den sentralafrikanske republikk
Djibouti
Egypt
Ekvatorial-Guinea
Elfenbenskysten
Eritrea
Etiopia
Gabon
Gambia
Ghana
Guinea
Guinea-Bissau
Kamerun
Kapp Verde
Kenya
Komorene
Kongo-Brazzaville
Kongo-Kinshasa
Lesotho
Liberia
Libya
Madagaskar
Malawi
Mali
Marokko
Mauritania
Mauritius
Mosambik
Namibia
Niger
Nigeria
Rwanda
São Tomé og Príncipe
Senegal
Seychellene
Sierra Leone
Somalia
Sør-Afrika
Sør-Sudan
Sudan
Swaziland
Tanzania
Togo
Tsjad
Tunisia
Uganda
Vest-Sahara
Zambia
Zimbabwe

Landinformasjon



Bedriftsdatabase

Informasjonen i bedriftsdatabasen er basert på offentlig tilgjengelig informasjon om selskapene og på direkte etterspurt informasjon. Det siste arbeidet med bedriftsdatabasen ble gjennomført i 2019. Dersom du er et selskap eller et enkeltindivid som ser mangler eller behov for oppdatering må du gjerne ta kontakt med Fellesrådet for Afrika.