Afrika.no Meny
aug 30

Afrika Nå: Burundis glemte krise - hvorfor handler ingen?

30. august, kl. 18:00-19:30
Fellesrådet for Afrika
Kulturhuset Youngs gate 6, 0181 Oslo
Facebook event

Pierre Nkurunziza´s unconstitutional decision to run for a third period as president led to a two-year conflict in Burundi. Why is the international society seemingly paralyzed when it comes to dealing with the crisis in the relatively small country? 

Pierre Nkurunziza´s unconstitutional decision to run for a third period as president led to a two-year conflict in Burundi. Why is the international society seemingly paralyzed when it comes to dealing with the crisis in the relatively small country? 

East African leaders like Yoweri Museveni (Uganda) and John Magufuli (Tanzania) have used their positions to protect the Burundian president. 

Burundian soldiers that have committed documented human rights violations are parts of peace keeping forces in CAR and Somalia, financed by the EU and the UN. 

Norway is seemingly taking a passive stand towards the crisis in a historical important country to Norwegian aid on the African continent. 

In addition to this, Burundi has already started the process of withdrawal from The International Criminal Court (ICC), with a final exit taking place this fall. This provides the ICC with a small window of opportunity to prosecute war criminals in the country, but it is not evident whether the ICC will take advantage of this window. 

The African Union has failed to promote peace and human rights and the UN has not been able to get Nkurunziza to respect resolutions, criticism and wishes to send observers.

What will it take before the international society acts in a meaningful way in dealing with the crisis in Burundi? And who has the key to peace within the country? 

In the panel: 
- Carine Kaneza, Washington-based human rights activist with a background in conflict resolution 
- Heikki Holmås, Member of Parliament for the Socialist Left Party (SV) 
- Pascal Ruhomvyumworo, the Burundian ambassador to Norway

Free admission! 
.........................................................................................................

Da Pierre Nkurunziza i 2015 grunnlovstridig stilte til valg for en tredje periode som president, utløste dette en toårig konflikt i Burundi. Hvorfor ser det internasjonale samfunnet handlingslammet ut i å håndtere krisa i det relativt lille landet?

Østafrikanske ledere som Yoweri Museveni (Uganda) og John Magufuli (Tanzani) har holdt sin beskyttende hånd over president Nkurunziza.

Burundiske soldater med dokumenterte menneskerettighetsbrudd på samvittigheten deltar i fredsbevarende styrker i CAR og Somalia, finansiert av EU og FN.

Norge forholder seg tilsynelatende passiv til krisen i et historisk viktig bistandsland på det afrikanske kontinentet.

Burundi har startet utmeldingsprosessen fra Den internasjonale strafferettsdomstolen (ICC) med endelig utmelding til høsten. Dette gir et lite vindu for ICC til å reise tiltale mot krigsforbrytere i landet, men lite tyder på at strafferettsdomstolen vil benytte seg av dette vinduet. 

Den afrikanske union har ikke klart å fremme fred og menneskerettigheter under denne krisen og FN har ikke vært i stand til å få Nkurunziza til å respektere resolusjoner, kritikk og ønsker om å sende observatører.

Hva skal til for at det internasjonale samfunnet handler på meningsfullt vis i møte med krisa i Burundi? Og hvem har nøkkelen til fred internt i landet?

I panelet: 
- Carine Kaneza, Washington-basert menneskerettighetsaktivist med bakgrunn i konfliktløsning 
- Heikki Holmås, Stortingsrepresentant for Sosialistisk Venstreparti
- Pascal Ruhomvyumworo, Burundis ambassadør til Norge

Gratis inngang!



Algerie Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Kamerun Kapp Verde Den sentralafrikanske republikk Tsjad Komorene Kongo-Kinshasa Djibouti Egypt Ekvatorial-Guinea Eritrea Etiopia Gabon Gambia Ghana Guinea Guinea-Bissau Elfenbenskysten Kenya Lesotho Liberia Libya Madagaskar Malawi Mali Mauritania Mauritius Marokko Mosambik Namibia Niger Nigeria Kongo-Brazzaville Rwanda São Tomé og Príncipe Senegal Sierra Leone Somalia Sør-Afrika Sudan Sør-Sudan Swaziland Tanzania Togo Tunisia Uganda Vest-Sahara Zambia Zimbabwe
Algerie
Angola
Benin
Botswana
Burkina Faso
Burundi
Den sentralafrikanske republikk
Djibouti
Egypt
Ekvatorial-Guinea
Elfenbenskysten
Eritrea
Etiopia
Gabon
Gambia
Ghana
Guinea
Guinea-Bissau
Kamerun
Kapp Verde
Kenya
Komorene
Kongo-Brazzaville
Kongo-Kinshasa
Lesotho
Liberia
Libya
Madagaskar
Malawi
Mali
Marokko
Mauritania
Mauritius
Mosambik
Namibia
Niger
Nigeria
Rwanda
São Tomé og Príncipe
Senegal
Seychellene
Sierra Leone
Somalia
Sør-Afrika
Sør-Sudan
Sudan
Swaziland
Tanzania
Togo
Tsjad
Tunisia
Uganda
Vest-Sahara
Zambia
Zimbabwe