Fellesrådet for Afrika Meny

Ny rapport: Oljefondet må rustes bedre for fremtiden

FOTO: Thorodd Ommundsen

Oljefondet er i ferd med å bli akterutseilt på bærekraftig og etisk forvaltning, slår en ny rapport fast.

Oljefondets markedsverdi er i dag på over 8000 milliarder dollar, og er dermed verdens største statlige investeringsfond. Som deleier i nærmere 9000 selskaper, det vil si 1,3 % av verdens børsnoterte selskaper, har Norge blitt en internasjonal økonomisk stormakt. Men samtidig som oljefondet har vokst seg større og større har også verden endret seg. Klimaendringer, økende økonomisk ulikhet, krig og konflikt, gjeldskriser og politisk ustabilitet, som igjen har ført til økt migrasjon, og truer både dagens og fremtidige generasjoner.

Oljefondet regnes som en falmende ledestjerne innenfor etikk og ansvarlighet i globale investormiljøer. Det kan rettes opp om det nåværende mandatet endres for at fondet skal være rustet til å møte en verden i endring.

- Behovet har aldri vært større for jobbskaping på det afrikanske kontinentet. Samtidig er vi avhengige av at investorer tar hensyn til arbeidstakerrettigheter, miljø og menneskerettigheter og her burde oljefondet gjenvinne sin lederrolle internasjonalt, påpeker daglig leder i Fellesrådet for Afrika, Johan N. Hermstad. 

Rapporten anbefaler:

  • At mandatet fra Finansdepartementet til Norges Bank endres for å muliggjøre en mer etisk og bærekraftig forvaltning av fondet.
  • At indeksen Oljefondet som i dag opererer med, som inkluderer selskaper som blant annet bryter med menneskerettigheter, forurenser vann eller lobber mot klimareguleringer, byttes ut med en etisk indeks.
  • At oljefondet selger seg ut av olje og gass og øker investeringene fornybar energi.

 

LES HELE RAPPORTEN HER >


Algerie Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Kamerun Kapp Verde Den sentralafrikanske republikk Tsjad Komorene Kongo-Kinshasa Djibouti Egypt Ekvatorial-Guinea Eritrea Etiopia Gabon Gambia Ghana Guinea Guinea-Bissau Elfenbenskysten Kenya Lesotho Liberia Libya Madagaskar Malawi Mali Mauritania Mauritius Marokko Mosambik Namibia Niger Nigeria Kongo-Brazzaville Rwanda São Tomé og Príncipe Senegal Sierra Leone Somalia Sør-Afrika Sudan Sør-Sudan Swaziland Tanzania Togo Tunisia Uganda Vest-Sahara Zambia Zimbabwe
Algerie
Angola
Benin
Botswana
Burkina Faso
Burundi
Den sentralafrikanske republikk
Djibouti
Egypt
Ekvatorial-Guinea
Elfenbenskysten
Eritrea
Etiopia
Gabon
Gambia
Ghana
Guinea
Guinea-Bissau
Kamerun
Kapp Verde
Kenya
Komorene
Kongo-Brazzaville
Kongo-Kinshasa
Lesotho
Liberia
Libya
Madagaskar
Malawi
Mali
Marokko
Mauritania
Mauritius
Mosambik
Namibia
Niger
Nigeria
Rwanda
São Tomé og Príncipe
Senegal
Seychellene
Sierra Leone
Somalia
Sør-Afrika
Sør-Sudan
Sudan
Swaziland
Tanzania
Togo
Tsjad
Tunisia
Uganda
Vest-Sahara
Zambia
Zimbabwe