Afrika.no Meny
Ms Afropolitan:

Afropolitt og svart radikal feminist

Foto: Guri C Wiggen

Den radikale svarte feminismen gir makt til innsikt, kreativitet, kunst og andre frie uttrykk; den kan utfordre alle traumer som rasisme, nykolonialisme og imperialisme har skapt, sier Minna Salami. Foto: Guri C Wiggen

Minna Salamis modige stemme gjør henne synlig. Hun kaller seg svart feminist. Men ordene hennes treffer alle som ønsker å ta avstand fra de rådende holdningene i et patriarkalsk samfunn preget av sexisme, rasisme og ekskludering av alle som ikke ”er like”.

Salami er både nigeriansk, finsk og svensk, med base i London. Hun er forfatter og grunnlegger av den feministiske bloggen www.msafropolitan.com. Via den har hun utviklet seg til en ”global budbærer” som blant annet rangeres av Elle Magazine som en av de 12 mest innflytelsesrike kvinnene i verden i dag. Hun deler listen med navn som Angelina Jolie og Michelle Obama.

–Det er en risiko å snakke om disse tingene, sier Minna Salami til Afrika.no. –Jeg har en sammensatt bakgrunn, så det er lett for meg å se hvordan folk kan være like. Men det er ikke gitt at den innsikten kan deles med alle. Hvorfor er hvite elitistiske menn blitt så mektige og deres verdier så dominerende, de som samtidig undertrykker alle?

Fra Nigeria til Lund

Minnas tenke- og talemåte framstår som et friskt pust som kan sortere gammelt tankegods, også for den mest politisk korrekte. Hun er opptatt av det kunstneriske uttrykket i ord, poesi, teater, musikk og sang fra et politisk radikalt og feministisk ståsted. Hennes åndelige tilnærming gjennomsyrer alt hun snakker om, noe utenforstående lett kan gå glipp av, med mindre man har en viss oppfatning av hva slags spiritualitet hun refererer til. Det gode er at alle får med seg hennes politiske og sosiale budskap.

Den radikale svarte feminismen gir makt til innsikt, kreativitet, kunst og andre frie uttrykk; den kan utfordre alle traumer som rasisme, nykolonialisme og imperialisme har skapt

Minna reiste fra Nigeria med sin finske mor i 1991, under en periode med uroligheter i landet, og kom til Lund i Sverige, for å bo der med sin finske moster.

–Jeg bor nå 50 prosent av tiden i Nigeria, men min mor er gått bort. Hun bodde både i Sverige og i Nigeria, men far ville aldri kunne bo i Sverige sammen med oss. Det er i Nigeria jeg har min familie, der bor min far. Jeg kommer fra en politisk bevisst familie. Her har jeg mest kontakt med moster i Sverige, men ikke med Finland, hvor mormor bodde.

Etter å ha studert samfunnsvitenskap og kjønnspolitikk på University of Londonble hun boende der. Hun er kosmopolitt, uten mann og barn, men hun identifiserer seg heller ikke med betegnelsen ”singel”.

–Jeg er ukonvensjonell!

Mina smiler litt. Det er i høyeste grad synlig. Hun har et modig engasjement som krever mye, ikke minst å reise rundt og dele det som av noen oppfattes som et kontroversielt budskap.

Hvem definerer kunnskap?

Minna mener oppvåkning handler både om rasjonell og spirituell opplysning. Åndelighet er viktig blant søkende mennesker i dag, mennesker som ser etter en større mening og et fellesskap. Dette er en seriøs materie, understreker hun. Hun ønsker å vise et nytt paradigme knyttet til kunnskap og intelligens. Hvem definerer kunnskap og intelligens, spør hun.

–Vi har lært at all vitenskapelig, teoretisk kunnskap, som matematiske ferdigheter, sammen med kognitive egenskaper, er intelligens. Men alt som er kunstneriske uttrykk, kunst, musikk og dans utelates gjerne fra dette intelligensbegrepet. I dag har vi tilgang til så mye informasjon, men samtidig er det så mye uvitenhet, sexisme, rasisme, vold, kriger og økologiske ødeleggelser - problemer som ødelegger all harmoni. Det er mangel på emosjonell intelligens, åndelighet, visdom, følelser og god energi.

Oppvåkning fra lidelse

–Som afrikansk kvinne fremfører jeg en lidende ånds tale. For meg har dette utviklet seg til et nytt paradigme og til radikal, svart feminisme. Det går via det mentale, spirituelle, sensuelle, faglige, intelligente og det kreative i poesi, teater, kunst og musikk, og det gjør at jeg kan kritisere Trump – uten angst!

I sin blogg drøfter hun temaer som afrikansk spiritualitet, åndelighet satt i en materiell kontekst, svart feminisme, afrosentrisme, afro-migrasjon, globalisering, ny-kolonialisme, paternalisme, avantgarden og dens betydning for kulturen. Og hun har med seg et høyst lyttende publikum i biblioteket i Kulturhuset, når hun som hovedtaler ved åpningen av festivalen Oslo World 2017 utdyper:

I dag har vi tilgang til så mye informasjon, men samtidig er det så mye uvitenhet, sexisme, rasisme, vold, kriger og økologiske ødeleggelser

–Feminisme og panafrikanisme er dypt politisk og rasjonell materie. Alle sitter i dag med nesen inn i iphonen og kjeder seg eller er deprimerte. Mange samfunn sliter med avhengighet, selvmord og ensomhet. Jeg vil referere til den radikale sangeren og feministen Lauren Hill som ber oss om å fokusere mot lyset.

–Radikal feminisme er motsatsen til den maskuline, hvite elitismen og til rasismen. Det er her det revolusjonære gjør seg gjeldende, og svart frigjøring er også kvinners frigjøring. Det er derfor jeg mener den radikale svarte feminismen gir makt til innsikt, kreativitet, kunst og andre frie uttrykk; den kan utfordre alle traumer som rasisme, nykolonialisme og imperialisme har skapt.

–Imperialismen er en form for jihad. Patriarkatet vil at vi skal være avhengige, og tyranner vet når folk er lettest å manipulere. Derfor tar jeg avstand fra organisert religion. En person som ikke kan tenke selv, tenker som dem. Familien min oppmuntret meg til å tenke annerledes, og jeg fant ut at jeg må endre meg selv for å endre samfunnet, sier Minna Salami avslutningsvis.


Har du spørsmål eller synspunkter på denne artikkelen? Vil du skrive for oss? Ta kontakt med redaksjonen: rahwa@afrika.no



Flere aktuelle artikler

Afripod:

Avkolonisering i praksis - kunst og kultur

Hva innebærer avkolonisering innen film, bildende kunst og kulturlivet for øvrig? Hør Marta Tveit og Jonas Njau i vår tredje og siste afripod om avkolonisering her.

Afripod:

Koloniarven i klasserommet

I andre episode av serien om avkolonisering snakker vi om skolen i Afrika. Hva slags kunnskap er verdt å ta vare på? Hvorfor er bestemors snart utdøde språk fra landsbygda liksom bare å glemme så fort som overhodet mulig, mens tysk fortsatt undervises i den tanzanianske skolen?

Emner

Bedriftsdatabase

Informasjonen i bedriftsdatabasen er basert på offentlig tilgjengelig informasjon om selskapene og på direkte etterspurt informasjon. Siste oppdatering av bedriftsdatabasen ble gjennomført i 2021. Dersom du er et selskap eller et enkeltindivid som ser mangler eller behov for oppdatering må du gjerne ta kontakt med Fellesrådet for Afrika.